Szanowni Państwo,
podmioty posiadające status przedsiębiorstwa społecznego (PS) w tym roku, po raz pierwszy, będą składały sprawozdanie z działalności w roku 2023.
Przypominamy, że obowiązek złożenia sprawozdania rocznego wynika z art. 10 ustawy z 5.08.2022 r. o ekonomii społecznej. Sprawozdanie takie PS składa w formie elektronicznej do wojewody, od którego uzyskało status.
Termin złożenia sprawozdania za rok 2023 mija 31.03.2024 r. i sprawozdanie dotyczy wyłącznie okresu między datą uzyskania statusu PS i dniem 31.12.2023. W kolejnych latach sprawozdania będą już dotyczyć pełnych lat kalendarzowych.
Sprawozdania składamy w systemie CAS (Centralna Aplikacja Statystyczna), na stronie https://cas.mpips.gov.pl:8443/CAS/signin.do i wygląda to tak:
Po zarejestrowaniu PS na stronie https://cas.mpips.gov.pl:8443/CAS/RJU/rejestracjaInitial.do (jest tam opcja wydrukowania formularza rejestracji i niektóre urzędy wojewódzkie proszą o dostarczenie papierowej, podpisanej wersji tej rejestracji) Po zarejestrowaniu uzyskamy mailem informację o rejestracji z właściwego urzędu wojewódzkiego. Wtedy możemy już wypełniać formularz sprawozdania rocznego PS na stronie https://cas.mpips.gov.pl:8443/CAS/signin.do
Po zalogowaniu trzeba wybrać „sprawozdanie resortowe”, a następnie kliknąć na nazwę swojego PS, która powinna być tam widoczna. Wyświetli się formularz sprawozdania składający się z 37 pytań w 5 sekcjach:
- 1. Dane PS (takie jak we wniosku o nadanie statusu PS)
- 2. Reintegracja
- 3. Zatrudnienie
- 4. Korzystanie z instrumentów wsparcia
- 5. Zamówienia publiczne
Wypełnianie nie wydaje się być szczególnie skomplikowane, bo przy każdej komórce formularza są dostępne objaśnienia szczegółowe. Wypełnienie niebieskich pól w formularzu jest wymagane, pól białych – opcjonalne, pola szare mają formuły i liczą się same.
Instrukcja wypełniania formularza sprawozdani dostępna jest także na stronie DES https://www.ekonomiaspoleczna.gov.pl/co-robimy/przedsiebiorstwa-spoleczne/sprawozdawczosc-ps/